Saturday, July 27, 2013

Zaman Universiti - (ITM & UiTM Dihati Ku - 1997-1998) Arau, Perlis

Kisah ITM Arau, Perlis (1997-1998)

Ada terdapat beberapa cerita bagaimana asalnya aku berjaya meneruskan pengajian ke ITM ni selain ianya daripada ketentuan ALLAH. Begitu juga bagaimana aku boleh memilih kursus yang dipinta. Maka, seperti borang-borang permohonan universiti tempatan yang lain aku ambil sendiri tetapi borang permohonan ITM ini, kakak aku yang tolong ambilkan dan belikan. Jadi rakan karib aku ni (Hamzah) agak kesal sebabnya aku mengisi borang tersebut tanpa pengetahuanya. Borang ITM ni, di isi agak "last minutes", jadi tidak dapatlah nak berkongsi dengan dia untuk di isi bersama-sama sebab kakak aku yang belikan & hanya untuk aku sahaja. Bila dapat dipanggil untuk memasuki ITM, barulah Hamzah sedar yang aku ada juga menghantar borang ITM tanpa berkongsi dengan nya. Ada juga hikmahnya aku di terima masuk ITM ni. Mujurlah yuran pengajian nya adalah yang paling termurah sekali di Malaysia pada ketika itu. Kalau di Universiti Tempatan yang lain belum tentu mak aku mampu untuk menanggung kos pengajian nya. Dan masa ini juga PTPTN belum wujud lagi!!

Memilih jurusan Diploma in GIS (Geographical Information Systems) pula asalnya daripada kawan se video game aku. Dia ni anak polis kat pekan aku tinggal. Dan dia juga pelajar ITM diketika itu. Jadi, dia bagi cadangan kepada aku supaya memilih Jurusan tersebut. Menurut ceritanya, Jurusan Ukur ini mempunyai 3 cabang. GIS ni adalah salah satu cabang dalam bidang Ukur. Ayat yang dia cakap kat aku "kalau nak senang pilihlah GIS, duduk depan komputer jer & belajar pun tak susah". Aku percaya lah diatas dasar pengalamanya didalam bidang ini. Beza umur aku dan dia hanyalah 2 tahun sahaja. Ade eloknya juga kawan video game aku ni pada pikiran aku. Akhirnya, semasa mengisi borang ITM, Pilihan pertama aku adalah Jurusan tersebut. Senang & duduk didepan komputer sahaja katanya. Aku mula terpikir, yang aku ni bukan nya pandai sangat. Lagi baik pilih yang senang, nanti kerja pun senang didepan komputer sahaja. Semua nak senang. Ternyata, tidak ada yang senang dalam belajar, melainkan kesungguhan usaha  untuk menyenangkan nya.

Tidak disangka juga, rakan karib aku seorang lagi (Cipoi) telah terpengaruh degan manifesto rakan se video game aku tadi (Azwan a.k.a Ajih Game). Dia pun mengisi borang yang sama. Jurusan yang sama. Mendaftar ke ITM Arau, Perlis pun bersama-sama. Banyak hikmahnya kapada aku mengenai Cipoi berjaya bersama-sama ke ITM Arau, Perlis ni. Salah satunya, ia memberikan aku jalan yang mudah untuk ke sana. Terutamanya kepada ayahnya En Sidek. Jasanya sangat banyak. Menolong menyelesaikan hal-hal persedian sebelum mendaftar kelak. Di antaranya, Medikal Check up dan persediaan lain sebelum ke Perlis.

Perjalan ke ITM Arau, Perlis

Inilah hikmahnya Cipoi dapat pergi belajar ke ITM Arau Perlis bersama aku. Jadi untuk ke sana nanti, dapatlah kami pergi bersama-sama menumpang degan mak dan ayahnya. Inipun, di atas perancangan ayahnya. Jika tidak kerana nya, memang susah lah mak aku hendak ke sana menghantar aku mendaftar. Aku pun tak dapat nak bayangkan macam mana. Mak aku takde siapa tempat nak mengadu. Takda siapa pun yang nak tolong bantu. Kereta pun takde. Tak pernah berjalan sampai kehujung dunia. Saudara buat tak tau. Ketua kampung marah pulak kat mak aku. Sebabnya hantar aku ke sekolah jauh-jauh. Dalam erti kata lain maksud yang hendak disampaikan olehnya kepada mak aku ialah "kau ni dah lah miskin, takde duit, buat apa nak hantar anak belajar jauh-jauh ". Mak aku pedulikan sahaja apa orang nak kata kerana sudah terlalu biasa dengan hinaan mareka. Ketika itu, hanya bekas ketua kampung yang dahulu sahaja yang memuji hasrat mak aku. Sebab apa??? Sebabnya dia ni bekas Guru Besar & berpendidkan Tinggi. Orang terpelajar. Anak pun dah ada yang berjaya. Pandanganya tak sama dengan Ketua Kampung di ketika itu yang hanya "berada" tetapi kurang ilmu pendidikan. Itulah bezanya.

Akhirnya, kami ke sana menaiki keretapi. Punyalah jauh. 8 jam rasanya. Bertolak di petang hari dan sampai ke stesen kereta api Arau awal pagi ke esokannya. Hanya aku dan mak aku serta adik kandung mak aku pergi bersama. Keluarga Cipoi pula, mak dah ayahnya sahaja. Di kala ini, aku nampak terpancar kegembiraan di raut wajah mak aku. Kami sampai ke sana awal sehari sebelum pendaftaran bermula. Mujurlah penginapan percuma. Ayah Cipoi mempunyai saudara angkat yang menetap di sana . Tinggal di rumah mareka. Rumah kampung sahaja. Ditepi sawah nan indah. Makan pun sedap. Bermacam lauk. Sememangnya dia sudah menunggu kedatangan kami. Dialah yang menunjuk kan jalan ketika disana. Membeli semua keperluan yang ada. Segala macam mak aku belikan untuk dibawa ke Kolej nanti.

Hari Pendaftaran

Bertolak dari rumah penginapan di awal pagi lagi. Aku pun tak berapa ingat sangat macam mana aku mendaftar. Ya ALLAH!!! ramai nya orang. Tak pernah aku tangok orang seramai ini. Macam-macam rupa dah gaya pun ada. Semua yang mendaftar pada hari itu berpakaian kemas termasuk aku sekali. Tak banyak yang aku ingat. Setelah selesai mendaftar, aku ke kolej kediaman yang telah di tentukan. Kolej Jati nama diberi. Kolej yang dekat degan dewan makan. Satu bilik cuma 2 katil sahaja.. Bilik aku di tingkat bawah sekali. Bilik Cipoi selang 2-3 bilik sahaja dari bilik aku.

Perpisahan & Kehidupan Baru

Kini, tibalah waktu perpisan degan mak aku. Mareka pun mahu pulang. Salam, peluk, cium semua aku terima dari mak dan dari mak cik aku. Menitis juga air mata mak aku. Sedih bercampur gembira agaknya, kerana meninggalkan aku yang pertama kali tinggal di kolej & hidup bersendirian. Banyak juga duit poket mak tinggalkan. Tidak terbalas jasa yang mak telah berikan.

Kenangan Abadi di Kolej Jati

Sekarang aku sudah ada rakan sebilik. Dialah orang pertama yang secara tidak lansung menjadi kawan baru aku. Nama dia Hafiz. Orang Pahang. Tengok gayanya, aku faham, dia ni mungkin sealirann dengan aku. Dan kami juga belajar sama Jurusan. Aku suka mendengar muzik sahaja, tapi dia ni lagi hebat. Pandai bermain semua alat muzik terutamanya gitar. Cerita hal-hal muzik jugalah yang membuatkan kami terus bersama.

Sudah menjadi suatu adat di ketika dahulu dan kini agaknya, 7 hari pertama di Kolej adalah hari pengenalan yang dipenuhi dengan pelbagai aktiviti. Minggu Orientasi namanya. Diberikan kumpulan serta berkenalan dengan kawan-kawan baru. Banyak aktiviti yang dijalankan tetapi tidak semua yang aku ingat. Diantara yang masih di ingiti adalah beratur, berkawad dan mengikut segala program yang telah di rencanakan. Dalam minggu tersebut, sembahyang tidak pernah tinggal. Banyak aktiviti di Masjid. Ceramah dan kiamulai. Ketika di Masjid, aku telah bertemu dengan seorang lagi kawan baru. Namanya Surezal. Panggil Su sahaja. Dalam banyak-banyak kawan baru, dia ni sahaja yang aku ingat sebab dia adalah antara orang yang terawal aku kenali untuk teman berbual. Aku memang tidak pandai nak berkawan disebabkan sifat azali aku yang tidak pandai hendak memulakan kata dengan orang lain. Disebabkan sealiran, kami boleh menjadi kawan. Su menjadi sahabat baik aku sehingga kini.

Pengalam lain yang tidak boleh dilupakan adalah di "regging" beramai-ramai oleh abang-abang senior di Kolej. Semua Kolej yang mempunyai ahli baru tidak terlepas dengan perkara ini. Pada ketika dahulu, siapa yang paling senior, dia lah yang paling hebat. Lagi-lagi yang telah belajar melebihi had sepatutnya tamat. Sebab itulah mareka berasa seperti "Raja". Pada hakikatnya, mareka-mareka ni adalah sebenarnya pelajar "bangang". Pelajar yang gagal di dalam beberapa ketas peperiksaan.

Sedang enak tidur lebih kurang jam 3pagi-4pagi, kami di kejutkan tanpa disangka. Setiap bilik, tidak terlepas dari kejutan ini. Semua diminta beratur. Berkumpul beramai-ramai. Di suruh belari, "pumping" dan macam-macam lagi. Semua yang kena dalam keadaan terpinga-pinga. Akhirnya, di suruh menggosok gigi rakan sebelah berdiri. Dalam terpinga-pinga, ikutkan sahaja ape yang di perintah. Setelah puas membuli, kami disuruh bersurai begitu sahaja. Minggu penyiksaan akhirnya selesai. Kini tibalah masa untuk mengenali kawan dan pensyarah baru.

Kelas Pertama & Kawan-Kawan Baru Serta Pensyarah

Tidak sabar rasanya hendak ke kelas pertama dan bertemu rakan-rakan baru. Perasaan seronok ingin berjumpa dan berkenalan dengan mareka. Setelah berkenalan dengan beberapa rakan kelas yang sama, terasa pula jauh bezanya mareka-mareka ini dengan aku. Mulalah perasaan rendah diri datang kembali kepada aku. Kebanyakan mareka ini datangnya dari bandar. Malahan kebanyakan nya juga adalah dari golongan anak orang yang "berada". Sedangkan aku budak kampung sahaja. Berkenalan dengan Pensyarah pula lain ceritanya. Aku merasakan suatu pekara yang sangat memalukan. Mana tidaknya, di suruh kehadapan kelas, seorang demi seorang memperkenalkan diri. Aduihai...apa yang aku nak di ceritakan kan ni?? Yang paling malu dan terasa hina sekali apabila hendak menyatakan kepada rakan kelas tentang Ayah dan Mak dan apakah pekerjaan mareka. Semua orang cerita, tak kan lah pula aku nak berahsia. Aku bukan tak sedar diri, tetapi sungguh berat sekali untuk menyatakan kelemahan diri kepada semua orang. Lagi-lagi kepada rakan-rakan perempuan yang mendengar nya. Lantas, aku pun berani kan jua, apa nak buat sudah ketentuan. "Ayah sudah lama meninggal dunia dan mak pula seorang penoreh getah di kampung".

Juga, selama setahun aku berada di ITM Arau, aku kurang berkawan dengan rakan sekelas melainkan Cipoi, Harris serta Hafiz "roomate" aku. Kebanyakan kawan aku adalah datangnya dari Jurusan yang lain yang dikenali dari awal kemasukan dahulu. Mareka ni dikira mempunyai minat sealiran dengan aku terutamanya bab-bab muzik. Aku suka mendengar muzik tetapi tidak pula pandai bermain alat muzik. Mareka-mareka ni ade yang pandai bermain alat muzik dan ada juga yang lebih kurang macam aku sahaja. Suka mendengar muzik yang sama. Suka mengikut perkembangan muzik. Dan lain-lain lagi lah berkenaan muzik. Jadi, aktiviti hari-hari aku selapas waktu kelas atau di hari minggu, akan di habiskan masa dengan mareka-mareka ini. Kalau di hari minggu, bersama mareka ke "jamming" dan berjalan-jalan di sekitar pekan Arau atau terus ke bandar Alor Star. Sungguh seronok di waktu ini. Berjalan sakan dengan kawan-kawan. Hmmm....Sesekali terdengar lagu "Torn - Natalie Imbruglia" dan lagu "Don't Speak - No Doubt"  terkenang lah kembali nostalgia zaman di ITM Arau dahulu. Sungguh terindah tak dapat dilupakan sampai bila-bila.

 Pelajaran & Pembelajaran

Senarai semua matapelajaran untuk penggal pertama telah di ketahui.Yang masih aku ingat, pada peringkat permulaan, beberapa matapelajaran asas semasa di tingkatan 5 dahulu diulang kembali. Antaranya, Bahasa Inggeris, Matematik Tambahan dan Fizik. Alamak!! Fizik lagi. Satu-satunya matapelajaran yang paling aku lemah sekali di waktu dulu. Matapelajaran yang tak pernah aku faham sama sekali. Rupa-rupanya senang sahaja matapelajaran ini apabila telah dipelajari. Apa tidaknya, aku rasa cara pengajaran Pensyarah di sini tidak sama seperti Cikgu Faezah aku dahulu. Lebih senang pula di fahami ketika ini.

Seingat aku satu matapelajaran yang paling aku lemah sekali adalah komputer. Tengok komputer pun dah takut. Nak tekan apa-apa pun takut. Walupun, semasa lepas SPM dulu ada mengambil kursus computer tetapi di ITM ni belajar yang moden punya Window. Belajar komputer masa dahulu pun tak lama cuma sebulan sahaja dan tidak ada di dedahkan dengan Hardware, Software dan sebagainya. Memang aku menyampah mata pelajan komputer ni. Macam-macam nama dan bahasa komputer yang aku keliru. Di tambah pula belajar membuat program. Lagilah aku haru. Matapelajaran ini jugalah yang men "drop" kan "Pointer" aku masa tu. Tekanan sungguh bagi aku ketika itu. Semua kawan-kawan kelas yang lain OK sahaja. Sebab kebanyakan mareka ni datangnya dari bandar & sudah tentulah mareka mempunyai lebih pendedahan mengenai komputer. Tidak kurang juga, kebanyakan mareka mempunyai komputer di rumah. Kalau belajar pasal komputer "Game" agaknya memang aku dah "score" A++ pasti. Ternyata tidak.

Ni lagi satu yang rasa sagat susah di ketika di awal kelas dahulu. Pasal "presentation". Yang paling aku takut, jenis kena buat masing-masing sendiri. Kena bercakap kat depan kelas. Depan orang ramai. Depan "mak we" yang aku minat. Punya lah seksa. Dah la aku ni seorang yang susah nak bercakap & pemalu. Kali ini terpaksa di lakukan juga demi belajar menjadi orang yang terpelajar. Hari-hari kena buat "presentation" sama ada secara bersendiri atau pun berkumpulan. Haishhh.....tension!! Namun, lama kelamaan, sudah menjadi kebiasaan dan itulah yang perlu di lalui kepada semua orang yang terpelajar.

Jangan Hisap Rokok

Ketika ini aku dah mula belajar menghisap rokok. Nampak "cool" lah konon nya. Dan kebanyakan kawan-kawan kelas serta kawan diluar kelas pun menghisap rokok juga. Di Kolej kediaman, senior ada menjual rokok. Kalau mak aku tau, mau kena kayu lagi ni. Nikmat merokok tidak terkata ketika selapas makan dan di waktu ke jamban. Rokok yang paling sedap bagi aku adalah jenama Dunhill. Tak terkata sedapnya. Jenama yang lain memang tidak tertanding. Bila dah merokok memang susah hendak berhenti. Dan tabiat ini jugalah di teruskan di sini tetapi tidak pula sehingga ke hari ini.

Jadi Cikgu

Setelah 2 bulan belajar, tiba-tiba mak memberi tahu aku telah di terima menjadi Cikgu! Terperanjat sekejap. Aku sangkakan ia sudah berlalu namun ternyata rezeki aku di hari temuduga dulu. Maktab perguruan di Penang pulak tu. Dan ianya adalah salah satu Maktab Perguruan yang terbaik di ketika itu. Mak aku suruh aku berhenti belajar di ITM dan menerima surat tawaran tersebut. Tetapi, aku membuat keputusan untuk meneruskan pelajaran di ITM juga. Mana tak nya, dah ada ramai kawan dan seronok belajar benda baru. Maka itulah sebabnya aku menolak keputusan untuk menjadi Guru. Sungguh kecewa mak aku, tak terkata aku rasa. Sebab dia memang berharap sagat anaknya menjadi Guru. Bagus katanya. Habis di maktab sudah pasti terus bekerja. Dengan kerajaan pulak tu. Itulah sebabnya mak aku kuat untuk menyuruh aku menjadi Guru daripada Jurusan yang tak menentu ini. Akhirnya, Mak aku terpaksa relakan aku dengan menolak tawaran tersebut. Sehinggakan, dia mengepos surat jawapan tawaran tersebut kepada aku untuk di isi kerana menolak. Dan surat tawaran asal ke Maktab Perguruan tersebut di simpanya sehingga kini. Buat kenangan katanya. Mana la tau kalau nanti cucunya pula menjadi guru. Siapa tahu??. Kalau tidak, dah jadi Cikgu la aku gamaknya.


Awek Kampus Yang Cun

Awal-awal lagi menjejak kan kaki di ITM Arau ni, secara tidak lansung aku dapat tabiat baru. Aku gemar me nengok awek-awek yang cantik, manis, stylo, sexy dan tidak kurang nya juga yang sedap mata memandang. Mana tidaknya, terlalu ramai mareka-mareka ini. Hari-hari ke kelas atau ke gerai makan di Kolej, pasti berjumpa dengan mareka-mareka ini. Kadang-kadang orang yang sama. Kadang-kandang orang yang berbeza. Jumlahnya tak terkata berkumpul di satu kampus yang sangat besar. Sehinggalah kepada rakan sekelas aku sendiri. Ade la 2-3 orang yang nampak manis, sedap mata memandang. Owh...tanpa disedari, aku memendam minat kepada salah seorang daripada mareka ini. Dia ni, tua setahun daripada aku. Mempunyai perwatakan lembut, muka pun manis. Pokoknya, sedap mata memandang. Dengan muka tak malu, pipi tersorong-sorang aku luahkan kat dia secara bersemuka dalam perjalan pulang dari kelas. Handal juga aku ni. Walaupun pemalu, boleh jugak aku buat benda macam tu. Dalam seminggu lepas itu, rasa berbunga lah hidup aku. Tapi, kami tak bercinta pun. Cuma dating sekali di Bangunan Daya Bumi KL dan di situ juga tempat mak dia bekerja katanya. Tapi tak jumpa mak dia pun. Nampaknya, aku je yang syok sendiri. Dia menolak dengan baik dan mahu kami berkawan seperti biasa sahaja. Baik sungguh dia ni, aku rasa dia menolak bukan sebab dah ada boyfriend tetapi mahu menumpukan pelajaran agaknya. Sebabnya semenjak daripada itu, bersusun-susun lah lelaki cuba men "tackle" dia, yang sama nama dengan aku pun ada mencuba termasuklah "roomate" aku sendiri Hafiz semasa di ITM S.Alam. Lebih memeranjatkan juga, kawan karibku di Kampung bernama Apit pun sama, tak kurang hebatnya. Namun semuanya tidak berjaya. Kalau tuan punya badan dapat membaca kisah cerita ini, pasti dia tertawa. Semenjak daripada itu, aku tidak pernah menegurnya atau cuba bercakap dengan nya kerana berasa sangat malu akibat cinta di tolak. Sejak dari itu juga, asal berjumpa sahaja awek yang cun, aku hanya berani mengintai dari jauh sahaja tak lebih dari itu.

Semester Terakhir di Kampus ITM Arau

Semester ni, bukan tamat belajar pun tetapi Jurusan aku ni, harus di pindahkan ke Kampus Induk Shah Alam yang ramai tenaga pengajar di samping peralatan yang lebih moden. Nampaknya selepas ini, aku kenalah berkawan rapat dengan kebanyakan rakan kelas sendiri yang sebelum ini cuma berkawan biasa-biasa sahaja. Aku kena tingalkan kawan rapat di kolej yang terpaksa menghabiskan pelajaran mareka di Kampus Arau.

Di suatu malam sehari selepas peperiksaan penggal yang akhir, secara tidak sengaja aku berjumpa dengan kawan baru bernama Rebung. Dia ni belajar di kelas lain. Kelas pegajian Ukur tulen. Manakala aku, di kelas GIS yang termasuk di dalam cabang bidang Ukur juga. Kami sama-sama akan berpindah ke ITM S.Alam di ketika itu. Jalan ceritanya bermula ketika kami sama-sama keluar ke Pekan Arau sampai ke tengah malam. Naik motor rasanya bersama 3-4 orang kawan yang lain. Kononnya menyambut hari terakhir di sana. Dia ni kelakar orang nya. Gila-gila pun ade juga. Sepanjang malam itu, kami tergelak terbahak-bahak. Buat cerita bodoh megutuk mamak di kedai makan pada ketika itu. Ataupun mengutuk siapa sahaja berdekatan yang boleh dijadikan bahan untuk ketawa. Mengutuk tu bukan nya menghina, tetapi hanya bercerita imiginasi sesama sendiri berkenaan dengan orang yang di lawak kan. Kalau mamak tu tahu dia di tertawakan, pasti kami sudah terkena simbahan air panas nya. Dan akhirnya, disebabkan kami ade "chemistry" lain yang sama, Rebung ditakdirkan menjadi teman baik aku ketika di ITM Shah Alam sehingga lah tamat pengajian Ijazah. Sungguh banyak sejarah dan kenangan yang seronok bila di ingatkan kembali diatara kami berdua sepanjang berada di ITM Shah Alam. Mungkin aku tak dapat untuk menceritakan semua, tetapi ikuti lah kisah berikutnya di bahagian 2 ......

Untuk rakan-rakan karib ku :-'

Hidup Bersama

Kita sudah sampai di lereng amat indah, di bawah
pelangi, dalam ufuk yang masih mencabar;
dan kita ikhlas berjanji untuk bermaruah,
tenang dalam segala uji cabar dan debar.
Kita mencari hanya yang tulen dan jati,
sekata hidup, mengerti dan berbudi.
Kita wajar mendaki lagi kerana puncak
yang jauh. Dalam gelora dan taufan
tak tercalar tekad kita kerana kemerdekaan
mengasuh kita bersuara dalam sopan,
yakin menyanggah musuh, tulus menambah kawan,
inti tunggak dan menara kebahagian.

~ A Samad Said

 Bersambung .....

P/S - Gambar kenangan akan di lampirkan kemudian