Thursday, July 25, 2013

Zaman Remaja (13-17)

Tingkatan 1 hingga Tingkatan 3

Nama sekolah agak panjang sedikit. Sekolah menengah biasa, sekolah kampung sahaja. Sekolah Menengah Dato' Undang Abdul Manaf. Inilah sekolah aku sehingga ke tingkatan 5. Aku mula masuk kelas tingkatan 1B sehingga ke tingkatan 3B. Pemilihan kelas ni pun dibuat secara rawak sahaja. Siapa yang daftar awal, maka dapatlah kelas A dan sebaliknya. Ade 2 kelas je pun masa tu.

Seingat aku, hari pertama masuk sekolah memang sangat seronok. Apa tidaknya, ada 6 sekolah kebangsaan disatukan di sekolah menengah ini. Macam-macam kawan. Macam-macam perangai. Dapat belanja duit sekolah lebih lagi. Kalau dahulu semasa sekolah rendah, paling tinggi duit belanja pun yang mak beri 40sen. Tetapi sekolah menengah ni dinaikkan kepada RM1. Pergi ke sekolah, dah ada basikal tua tetapi hanya digunakan untuk bawa di jalan kampung sahaja. Aku naik bas ke sekolah. mak beli tiket sebulah sekali. Dan hanya dua bas sahaja. Pukul 6:30pg dan pukul 7:00 pagi. Disebabkan ade basikal tua yang baru, siap dengan lampu lagi pakai "dynamo", aku selalu keluar awal kesekolah. Tetapi zaman dulu-dulu kalau pukul 7:00 pagi, memang gelap lagi. Banyak hantu pulak tu. Hutan lagi sekeliling jalan. Aku memang jenis penakut, sampaikan aku suruh mak aku, berdiri keluar rumah sehingga pandangan dia hilang tak nampak aku.

Kawan-kawan Kelas

Pada masa ini jugak, aku masih seperti biasa, masih lagi mempunyai sikap rendah diri dan berasa diri serba kekurangan walaupun baju, kasut & beg sekolah semuanya baru. Aku ni mememang sejak azali mempunyai sikap pemalu dan kurang bercakap terutamnya dengan orang yang kurang dikenali. Aku juga seorang yang tak banyak cakap. Pendek kata, kalau orang lain yang memulakan perbualan terlebih dahulu, barulah aku boleh berbicara. Jadi, kalau orang yang tak mengenali aku, memang biasa dia akan kata aku ni sombong. Kawan-kawan pada waktu ini aku tak ingat sangat sebab aku tidak ada kawan yang rapat. Berkawan hanya dengan sesiapa sahaja. Tak kira dari mana asal sekolah mareka dan dimana mareka tinggal.

Hal Pembelajaran & Persekolahan

Mak aku memang sakit hati dengan aku. Mana taknya, dari sekolah rendah aku memang tak pernah dapat nombor atas daripada sepuluh. Sampai ke sekolah menengah ni, nombor belas-belas dan puluh-puluh sahaja. Ternyata, memang aku banyak main disekolah dan malas hendak belajar. Tetapi yang baiknya, aku tak pernah abaikan kerja sekolah yang diberi cikgu. Aku pun terasa betapa "bangangnya" aku ketika itu. Tabiat jelik bermain video game masih lagi di teruskan. Masih lagi mencuri duit tabung mak aku. Tak banyak RM1 je sekali ambik. Kadang-kadang sanggup simpan duit belanja sekolah separuh semata-mata mahu bermain "Street Fughter" dan "King of Fighter". Sehari kalau tak pergi tempat ni, hidup tak tenang. Mana taknya, ramai kawan-kawan berbagai bagsa lepak disitu dan lama kelamaan mareka secara tidak lansung menjadi kawan aku. Kawan dikampung dulu memang sudah tiada sebab mareka semuanya bersekolah aliran agama. Ni pun satu hal jugak, mak aku asyik paksa aku ke sekolah agama. Alamak, jumpa lagi orang yang sama. Akhirnya, mak aku akur dengan kehendak aku cuma ke sekolah menengah aliran biasa sahaja. Kini tibalah peperisaan PMR pula. Seperti yang dijangka, keputusan aku mengecewakan mak aku. Dapat 1A sahaja. English lagi. Yang lain-lain B,C&D kalau tak silap tetapi tidak ada yang gagal.  Selepas PMR, kalau yang cemerlang boleh ke sekolah berasrama penuh sebaliknya yang biasa-biasa macam aku ni, kenalah meneruskan pelajaran di sekolah yang sama. Saudara ada mencadangkan, aku memohon ke sekolah Vokasional. Sebabnya ade kemahiran. Kalau "bangang" belajar, kemahiran ada dan senang untuk dapat kerja kalau habis sekolah nanti. Borang dah di isi dan dihantar, namun masa tu aku ade dua pilihan sama ada jika dapat masuk kesekolah Vokasional tersebut atau teruskan ke tingkatan 4 kelas "Pure Sains" atas pilihan cikgu disekolah. Akhirnya, permohonan ke sekolah Vokasional senyap begitu sahaja kerana permohonan dibuat "last minutes". Lantas, aku teruskan pelajaran ke tingkatan 4 kelas Sains Tulen. Tapi aku diberi pilihan juga oleh cikgu dua bulan pertama jika tidak mampu belajar kelas ini, boleh bertukar kepada kelas Perdagangan atau sastera.

Tingkatan 4 & Tingkatan 5

Waktu ni banyak sejarahnya. Banyak benda aku ingat. Banyak kenangan yang tak terungkap. Setelah percubaan 2 bln pertama, aku rasa aku boleh teruskan ke kelas sains ni sehingga ke tingkatan 5. Ada 4 elektif pelajaran di kelas sains tulen ni. Matematik Tambahan, Kimia, Fizik & Biologi. Matapelajaran yang paling aku suka daripada ke 44 ni adalah Kimia dan Biologi. Fizik paling tak faham satu apa pun. Matematematik Tambahan pula biasa biasa sahaja. Aku dilantik jadi pengawas juga. Kelas pun tak ramai murid. Hanya belasan orang sahaja. Lelaki 4 orang termasuk aku dan selebihnya perempuan. Kononya, kelas ni adalah kelas yang terbaik lah daripada 2 kelas yang lain. Ini adalah tahun pertama sekolah aku membuka kelas sains tulen yang digantikan dengan tahun sebelumnya iaitu kelas sains tambahan.

Kawan dan Hal Ehwal Sekolah

Kali ini aku dah ada kawan karib. Nama dia Hamzah. Sebab kelas aku tak ramai pun budak lelaki. 4 orang sahaja termasuk aku. Sama juga lah ceritanya, kemana ada dia, disitulah ada aku. Tapi, dia ni bijak sikit dari aku. Belajar malas, tulisan teramat buruk, semua benda berserabut, nakal lebih kurang aku namun dia pandai daripada aku. Jadi, aku kurang lah berkawan dengan rakan-rakan kelas perdagangan dan sastera ni. Bila di sekolah, aku cuma berkawan dgn dia atau 2 lagi rakan kelas yang lain. Oleh itu, kebanyakan "Superstar", "Playboy" dan "Samseng" datangnya dari 2 kelas tersebut.

Mareka ada ramai pengikut. Ramai pemuja. Ramai yang suka mareka terutamanya pelajar perempuan. Ramai pengaruhnya tak terkata.Tidak kurang juga ramai yang takut dengan mareka-mareka ini. Aku dan kawan aku ni, memang selalu menjadi bahan ketawa an mareka bila berjumpa tetapi tidak sampailah hingga ke tahap pergaduhan. Sebab mareka-mareka yang "Top" ni adalah kebanyakan asal dari sekolah rendah yang sama dengan kami dahulu. Di sekolah ni juga, aku memang kurang dikenali oleh rakan-rakan sebaya mahupun junior-junior yang lain. Sebab aku akui dan berasakan tidak ada kelebihan dan banyak kekurangan. Tambaha pula sikap malu dan rendah diri masih lagi menebal terutamanya dengan rakan-rakan perempuan. Walaubagaimana pun, aku tetap ade pengalam bercinta monyet degan 2 orang junior di sekoalah yang sama. Tak lama pun dan tak begitu serious pun. Jumpa dalam kelas atau waktu nak balik sekolah. Borak sikit-sikit dan begitulah seterusnya. Tidak lebih dari itu melaikan cakap ditelefon sahaja.

Kat rumah pulak hal kehidupan pada masa ni lain juga dari sebelumnya. Balik dari sekolah, kalau ade kelapangan, aku masih lagi tetap ke kedai video game di pekan. Macam biasa jugak, selalu bergaduh dengan mak aku dan curi lagi duit tabung mak aku RM1 sekali ambil. Ye lah, dah tinggal berdua sahaja kat rumah. Kakak aku masa ni dah ke KL tinggal dengan Makcik tiri aku dan bekerja kilang. Pada waktu malam, macam biasa, ramai anak-anak jiran datang ke rumah aku sbb mak aku masih ajar diaorang mengaji, termasuk aku sekali. Lepas mengaji, jangan harap nak dapat tegok TV. Baru, lima minit tengok Iklan, dah kene bebel dan dipaksa tutup TV dan disuruh baca buku. Punya la angin aku dengan mak aku sampaikan kadang-kadang terpaksa pura-pura belajar, baca buku dan sembahyang pun sama. Belakon sebab taknak dengar bebelan mak aku maka nak bagi dia senang tengok aku itulah jalannya.  Begitu juga, kadang-kadang aku mahu kelaur di waktu malam, memang adalah kepantanganya. Walupun dia tahu, aku berkawan dengan siapa, anak siapa dan tinggal kat mana. Tetapi, ada ketikanya dengan kedegilan aku, akhirnya aku keluar juga di waktu malam denga kawan rapat aku. Bukan kemana pun, hanya pergi ke tempat bermain video game dan tidur di dusun durian nya di sebuah rumah pondok. Ini merupakan pengalaman yang aku tak dapat lupakan. Waktu ni, aku hanya menumpang motor kawan aku. Ke hulu ke hilir dan kemana sahaja. Malam hari tidur di dusun durian, ke esokan paginya terus ke sekolah. Pungut durian dan jual kepada cikgu sekolah. Jadi, datang lewat sikit pun cikgu tak marah sebab diaorng dapat durian. Kami satu kelas & kami juga pengawas sekolah. Boleh dikatakan memang tak boleh harap. Selalu langgar disiplin sekolah.

Start dari tingkatan 4 aku dah pandai bergaya kebendaan. Sebabnya, penagruh kawan rapat aku ni, sepupunya anak orang kaya, anak wakil rakyat. Jadi dia lah Idola kami. Sampai mak aku cakap "kau ni tak sedar diri, bergaya macam anak mentori"!!! Bila dipikirkan balik, memang betul apa yang dicakapkan tu. Zaman ni aku dah mula mintak kat mak aku baju yang ade brand, selaur yang ade brand, kasut yang ade brand....pokoknya semua nak yang branded lah. Namun, setelah buat muka merajuk, menangis pun ada, tak nak bercakap pun ada....akhirnya mak aku turutkan jugaklah beli benda-benda branded yang mahal tu untuk anaknya pada setiap ketika Syawal Menjelma. Dalam kesempitan duit pun, mak aku masih lagi cuba untuk menyediakan yang terbaik untuk anaknya. Aku pun suka lah kan...sume branded sampaikan, seluar sekolah pun brand Levi's. Kaler hijau black tab. Kasut pulak Converse One star & Converse Dr J. kale hitam. Sebab pengawas punya kasut kale hitam disekolah aku. Punyalah bangga bila berjalan di sekolah. Tambahan pula time ni memang aku meminati muzik orang putih sampai kan semua lirik aku hafal. Beli majalah "Galaxy". Beli surat khabar "Youth Quake" untuk dibaca. Gaya pemakai an pun ter ikut-ikut macam kumpulan muzik mat salleh tu. Beli kaset radio juga disamping mengambil tahu semua tetang lirik lagu untuk dijadikan ayat karangan matapelajaran Bahasa Inggeris di sekolah. Memang minat bahasa inggeris ini menebal sejak dari sekolah rendah lagi. Kat kelas pun aku antara yang terbaik dalam matapelajaran Bahasa Inggeris.Tetapi bila waktu peperiksaan penggal aku selalu dapat keputusan SAP. 2 matapelajaran Elektif gagal. Dan biasanya adalah matapelajaran Fizik dan Matematik Tambahan. Takut hendak ditujuk kan kat mak buku rekod matapelajaran bahkan ada ketikanya aku meniru sain mak dan pulangkan kepada cikgu kelas tanpa pengetahuannya.

Peperiksaan SPM

Semasa di tingkatan lima ni, aku memang memberi tumpuan terhadap pelajaran tapi tak ada la samapi ke tahap belajar bersungguh-sungguh sekang mata siang malam. Sekadar, siapkan keje sekolah, balik rumah ade la baca buku sikit. adelah perasaan nak memperbaiki diri. Nak lulus semua mata pelajaran terutamnya yang Elektif tadi. Mak aku juga mengahntar aku ke kelas tambahan. sekurang-kurangnya ada lah juga usaha dia untuk bagi aku lulus peperiksaan. Dengan harapan aku menjadi orang yang berjaya di masa depan. Aku pergi ke kelas tambahan dan tak pernah ponteng walaupun pada hakikatnya aku boleh ponteng. Walhal, tabiat bermain video game memang dah tak dapat dipisahkan lagi dalam diri aku ni. Main tetap main. Walupun di sekolah tidak menjadi "King" tapi di pusat video game tu aku adalah "King". Semua orang aku tewaskan kalau bermain game lawan. 

Tibalah pula keputusan percubaan SPM. Mengecewakan juga, aku dapat SAP lagi, sebabnya kegagalan dalam 2 matapelajaran Elektif. Susahnya kelas sains tulen ni. Nak tak nak kenalah hadapi juga. Sekarang sudah hampir kepada peperiksaan sebenar SPM pula, kali ini aku betul-betul belajar. Tak tengok TV, tak pegi main video game melainkan balik sekolah sahaja, baca buku buat nota. Mentelaah dan mengigati semua apa yang telah dipelajari dari tingkatan 4 ke tingkatan 5. Sebabnya soalan peperiksaan SPM  merangkumi semua bab di tingkatan 4 dan 5.  

Akhirnya, terjawaplah tahap kepandaian aku. Keputusan SPM pun diumumkan. Aku dapat pangkat 2 sahaja dengan agregat 28. Semua mata pelajaran elektif aku lulus tetapi 2 yang terbaik masuk dalam kiraan agregat iaitu Kimia dan Biologi. Dan dua dua mata pelajaran ini lah yang membuatkan aku dapat pangkat 2 sebabnya dapat gred yang tinggi (campur dua-dua sama dengan belas-belas). Mata pelajaran wajib lain, dikira cemerlang jugak lah. Paling terbaik Pendidikan Islam & bahas Inggeris. Paling tercorot, matapelajaran Sejarah. Namun, dalam semua keputusan SPM ni, tidak ada satu ke gagalan matapelajaran pun yang aku perolehi. Mak aku cukup kecewa dengan keptusan peperiksaan SPM aku ni, sebabnya kawan baik aku tu dapat Pangkat 1. Memang handal dia, walaupun ade lagi pelajar lelaki dan perempuan yang pada ketika itu, nampak zahirnya macam pandai, cikgu pun suka kat mareka. Selalu kena puji di kelas.Ternyata kepandaian seseorang itu tidak boleh di ukur degan sikap ataupun gaya nya.

Cuti Panjang Selepas SPM

Best jugak rasanya time ni. Konon nya dah bebas. Mulalah aku simpan rambut panjang menjela. Mak aku cakap dah rupa orang gila. Tapi aku pedulikan aja. Semua kawan sebaya di kampung yang bersekolah berlainan pulang ke kampung semula. Tetapi, aku dah tak campur mareka ni. Terlalu banyak perbezaan nya. Kegiatan mareka, hobi mareka dan sikap mareka tak sama dengan aku. Manakan boleh berkawan kembali. Namun, ketika asyik melepak di pekan bersama kawan karib aku dan kawan-kawan se video game yang lain, terjumpalah kembali kawan-kawan di sekolah rendah dahulu yang semuanya balik ke kerumah sementara menunggu keputusan peperisaan SPM mareka. Mareka ini, ada yang dari sekolah berasrama penuh mahupun yang se sekolah dengan aku tapi tak penah berkawan rapat. Aku berkawan kembali degan beberapa orang kawan lama aku dan sehingga kini kami menjadi kawan baik. Kawan dalam gembira. Kawan dalam duka. Dan kawan ketika membuat apa-apa. Selain itu, mak aku hantar jugaklah aku belajar komputer di bandar. Belajar Window 3.2. Zaman DOS. Dengan harapan aku tidak membuang masa dengan membuat perkara-perkara yang tak senonoh agaknya. Tapi, Alhamdullilah, senakal-nakal aku, tak pernah pula membuat perkara-perkara yang tidak elok melainkan main video game sahaja. Itulah perkara yang paling jahat sekali ketika itu yang aku lakukan. Kawan pun semua yang baik-baik. Dengan kata lain nakal tapi ber otak. Tahu beza jahat dan kejahatan.  Tidak pernah memalukan keluarga dan sebagainya.

Masa Depan & Permohonan Meneruskan Pelajaran di Universiti

Cikgu kata, Mendapat Gred 2 dalam aliran Sains adalah lebih baik daripada mendapat Gred 1 dalam aliran kelas Perdagangan atau Sastera. Jadi, peluang untuk meneruskan pelajaran di Universiti adalah lebih cerah. Tambahan pula sekolah aku bertaraf sekolah kampung. Tidak banyak kemudahan belajar. Bermula daripada itu, semua borang Universiti aku isi. Termasuklah borang ke Maktab Perguruan. Sebahagianya juga di isi dengan bantuan abang kepada bekas rakan karibku di kampung dulu. Sebabnya, dia adalah diantara anak orang kampung aku yang telah berjaya masuk ke Universiti tempatan. Tak begitu ramai dan hingga kini pun, anak-anak di kampung aku yang berjaya ke menara gading. Akhirnya, semua Universiti Awam yang aku pohon, tidak berjaya. Aku pun lupa Jurusan apa yang dipinta. Tapi semunya berkenaan dengan Sains dan Kejuruteraan. Hanya satu sahaja yang aku berjaya iaitu temuduga menjadi guru. Satu-satunya profession yang aku tidak gemari sebaliknya ia suatu kerjaya yang di agungkan oleh mak aku. Didalam surat jemputan temuga tersebut, ada dinyatakan tetantang perkara yang perlu di turuti. Yang aku ingat, kena membaca sutu buku cerita dan berpakaian kemas dan banyak lagi aku dah lupa. Di sebabkan tidak meminati kerjaya guru, dengan selambanya aku pergi ke temuduga tanpa apa-apa persedian. Berpakaian kurang kemas, tidak berstokin dan berkasut yang tidak sesuai. Ditegur oleh penemuduga dan apa yang aku jawap adalah aku tidak meminati kerjaya guru dan ini semua hanyalah hajat mak aku sahaja. Aku cakap, aku tak baca buku cerita sebaliknya baca buku hiburan dan komik katun china. Senang sahaja ditemuduga. Akupun pulang tanpa keputusan.

Akhirnya, aku teruskan juga menyambung pelajaran ke tingkatan 6 dengan kecewanya. Masa di tingkatan 6, aku beralih arah ke aliran Sastera. Tak sanggup nak mengambil aliran sains lagi. Kali ni, aku bersekolah di Tengku Muhamad School. Sekolah ni banyak melahirkan "legend" orang ternama & berjaya di Negeri Sembilan. Nasib sama menimpa rakan karib aku. Tiada panggilan Universiti. Kami bersekolah bersama-sama kembali. Baru 2 bulan ke sekolah, Aku telah mendapat panggilah ke ITM. Sukanya tak terkata. Rakan karibku masih kecewa dan akhirnya dia juga dipaggil untuk ke Asasi Sains Universiti Malaya. Tidak disangka juga, seorang lagi rakan karib lain di ketika itu mendapat panggilan yang sama. Di ITM yang sama.Jurusan pun sama tetapi dia berasal dari sekolah yang berlainan, hanya bersama ketika di sekolah rendah dahulu. ALHAMDULLILAH!!!...Maka, bermulalah zaman yang paling best tak terkata dalam hidup aku. Zaman belajar di ITM. Freedom!!!

Kesimpulan di Zaman Sekolah Menengah

Apa yang dapat aku katakan melalui pengalaman sendiri, zaman ini adalah suatu zaman bagi seorang remaja yang sedang mencari identiti nya sendiri. Membentuk identiti tersendiri. Identiti tersebut secara tidak lansung dibina atas dasar pengaruh rakan. Suatu zaman pemberontakan apabila identiti yang sedang dibina, dihalang oleh orang tua. Yang pada ketika itu lansung tidak terpikir kebenaran apa yang telah ditegur oleh orang tua. Memikirkan, hanya kita sahaja yang betul. Dalam peringkat ini, aku memang tidak terpikir lansung tentang masa depan. Kepentingan pelajaran dan kebaikan memilih rakan yang baik amat penting sekali. Bila sudah dewasa baru terpikir dan faham apa yang tersirat disebalik teguran orang tua. Mareka hanya mahu kita berjaya dalam hidup supaya dapat mengubah nasib keluarga. Jadi, kehebatan semasa disekolah sebagai seorang "Playboy" , "Samseng" , "paling cantik" atau "Superstar" yang menjadi pujaan ramai, berpengaruh malahan ditakuti tidak ada gunanya jika dalam pelajaran mareka "bangang". Maka tiada kemana lah masa depan mareka. Hanya "Top" sementara sahaja di zaman persekolahan. Di akhirnya nanti, mareka akan kecundang jua. Inilah hakikat kehidupan yang kita perlu sedari. Kelebihan yang ada pada orang lain bukan penentu kejayaan mareka. Dan juga kekurangan yang ada pada kita tidak semestinya membuatkan kita gagal selamanya.

Khas untuk Guruku:-

GURU OH GURU

Dialah paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum menjadi dewasa

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalir nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini Raja menaiki takhta
Jika hari ini Presiden sebuah negara
Jika hari ini peguam menang bicara
Jika hari ini seorang Penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa
Sejarahnya dimulakan oleh seorang Guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah Guru mewakili seribu buku
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara 

Jadilah apa pun pada akhir kehidupan mu, Guruku
Budi yang diapungkan didulang ilmu
Panggilan keramat "cik gu" terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat

Usman Awang

bersambung .....

 P/S - Gambar kenangan akan di lampirkan kemudian