Wednesday, July 24, 2013

Zaman Kanak-kanak (6-12)

Umur 6 -7 tahun Punya Cerita

Terlebih dahulu serba sedikit penngenalan tentang aku:-
-Dilahirkan di kampung & mak dan ayah memang berasal dari negeri sembilan.
-Ayah telah pergi ke rahmatullah sejak aku berumur 8 tahun lg.
-Ayah meningal dunia disebabkan penyakit darah tinggi
-Mak tak pernah kahwin lain melainkan membesar kan aku 2 beradik dgn tulang 4 kerat dia.
-Mak aku bekerja sebagai penoreh getah orang, kerja kebun sayur & last sekali kerja kantin di KL
-Mak aku juga seorang guru yang mengajar anak-anak jiran kampung mengaji Muqadam dan Alquran
-Aku anak bongsu dan mempunyai seorang kakak yang beza umur tua 4thn dari aku.
-Hidup kami 2 beradik memang susah tapi tidaklah sampai tahap daif.

Zaman kanak-kanak ni adalah zaman yang agak best sekali dalam hidup aku. Tak perlu nak fikir tentang apa-apa melainkan bermain bersama-sama kawan-kawan. Dari pagi sampai ke petang asyik bermain sahaja. Pada waktu ini, aku ade seorang kawan rapat yg tinggal sekampung degan aku. Jarak rumah kami lebih kurang 700m tetapi masa kecik-kecik dahulu memang terasa jauh dan takut kalau hendak pergi bersendirian kerumahnya sebabnya hutan disekeliling. Nak dijadikan cerita, kami memang rapat. Kemana sahaja pergi pasti berdua. Dimana ada aku dan distulah ada dia. Bersekolah tadika bersama-sama. Balik sekolah bersama-sama. Tidur pun sekatil kalau cuti sekolah.

Umur 7-9 tahun

Hmm....Pada waktu ni dalam tahun 1986-1988. Mula masuk sekolah rendah. Darjah 1 memang best. Dapat jumpa ramai kawan. Sangat seronok. Hari-hari nak pergi sekolah.

Tahun 1987 adalah tahun yang paling menyedihkan bagi aku. Ayah pergi meninggalkan kami buat selama-lamnya. Aku masih ingat kata-kata akhir ayah semasa dia hendak ke hospital. Aku sedang bermain dan duduk diatas pagar buluh rumah kami. "Dik ayah nak poie hospital yeh, jumpo doktor". Tak disangka-sangka itulah kata terakhir dia buat aku. Masa ayah di hospital, mak hari-hari tengok & jaga ayah dan masa tu bila mak ajak ke hospital aku asyik menolak. Sebabnya nak bermain dengan kawan. Umur 8 tahun mana lah ade perasaan lagi. Masa ayah meninggal pun, aku tak menangis cuma rasa terharu sahaja terhadap kehilangan ayah. Dan semenjak kehilangan ayah pada ketika itu, bermula episod duka yang di alami oleh kami terutamnya mak aku. Mujur mak dapat pencen ayah yang baru sahaja kerja kerajaan masa tu tak sampai 10thn pun. Aku Ingat Mula-mula pencen yang mak dapat adalah lebih kurang RM50 sahaja.

Mak aku anak yang paling tua 2 beradik. Tapi nenek aku meniggal dunia semasa mak aku kecik lagi. Jadi atuk aku kahwin lain degan nenek tiri aku. Jadi mak aku ade adik-beradik tiri 5 orang. Mak aku lah yang jaga adik2 tiri dia nih masa dulu-dulu.

Zaman Gelap Penuh Penghinaan

Nak dijadikan cerita pengajaran hidup dan ini memang kenyataan dan hakikat.....TIDAK ADA SIAPA PUN YANG AKAN MENOLONG KITA, JIKALAU KITA ADALAH ORANG SUSAH DAN MISKIN, SEBABNYA TAKDA KEPENTINGAN. Hanya cacian dan hinaan yang diterima bahkan dari keluarga rapat sendiri seperti adik-beradik mak aku. Inilah kisah duka mak aku, dihina, dicaci dan diketepikan oleh adik beradik sendiri serta saudara terdekat. Hanya arwah atuk aku sahaja yang pada ketika itu bersimpati dengan nasib kami. Atuk aku pencen polis dan bila dapat duit pencen, dia akan kasi sedikit kat mak aku sorok-sorok takut diketahui oleh isterinya. Itulah dia, sayangnya seorang ayah kepada anaknya. Walaupun pada masa itu umur aku hanya lapan tahun dan masih bersekolah rendah, tapi aku ingat segala peritiwa dan perkara yang mareka telah lakukan pada mak aku yang membuatkan dia selalu menangis. Masa tu, aku tau die selalu bersedih dan menangis tapi die tak pernah cerita tentang apa yang berlaku sebab aku kecik lagi, mana la faham apa-apa. Di sebabkan mak aku tidak ada tempat bergantung dan mengadu, lagilah mareka suka memijak dan menindas mak aku. Sehinggalah, arwah atuk aku meninggal tahun 1995. Lagilah hebatnya mareka mimijak kepala mak aku. Mareka tidak ingat, ALLAH itu maha adil.

Tapi aku masih ingat lagi, memang pada waktu ini aku memang terasa sangat "down". Orang lain ade ayah, hari-hari ayah menjemput mareka balik dari sekolah menaiki motor. Aku pulak, pergi dan balik hanya jalan kaki sahaja. Kalau bernasib baik, adelah orang nak tolong tumpangkan. Selalu aku tumpang motor bapak kawan baik aku tu lah itu pun tak hari-hari. Jarak sekolah dari rumah dalam agaran 2 batu. Jauh tu!! Jalan kampung yang ade bukit turn naik bengkang bengkok. Satu halangan aku aku masih ingat lembu garang. Lembu betina yang baru beranak yang dibela oleh orang kampung aku. Memang satu halangan besar sebab dia akan mengejar siapa sahaja lalu di depannya terutamanya pejalan kaki. Pada masa ini juga, arwah ayah aku ade tinggalkan sebuah motor honda C70 tetapi motor tu, mak aku berikan kepada bapak saudara aku. Dia yang paling bongsu adik beradik tiri mak aku. Disebabkan aku kecik lagi, jadi biarlah motor tersebut dijaga olehnya. Apa yang menyedihkan.....sampai sekarang aku ingat....bila balik sekolah, aku selalu berjalan kaki bersama-sama sepupu aku. Tapi, semasa berjalan kaki bersama-sama dijalan kampung, bapak saudara aku akan hanya menjemput dia sahaja pulang ke rumah sedangkan aku ditingalkan balik berjalan bersendirian. Motor tu motor sapa? Ha sebab apa.... sebab aku ni dikira anak buah tiri die kot. Lepas tu, yang die jemput tu pulak anak kakak die yang betul, yang paling kaya kat kampung aku ketika itu sebab suaminya bekerja di Singapura. Pergh orang kaya ni!!! dia punya sombong melangit. Dan suami dia juga lah serta sekutu adik beradiknya yang pernah membuatkan mak aku menangis di depan mata aku. Hebat dia menindas orang miskin dan anak yatim. Mareka tidak ingat, ALLAH itu maha adil.


Umur10-12 tahun

Zaman sekolah rendah ni, aku dikira sebagai pelajar yang boleh tahan pandai jugaklah. Dalam tahun ni juga, aku pernah diberi jawatan sebagai Penolong Ketua Darjah, Ketua Darjah dan seterusnya Pengawas sekolah. Dan pada waktu ini aku memang selalu dapat nombor 5 kebawah tapi tak pernah sekali pun dapat nombor 1. Paling aku ingat masa darjah 6, dapat nombor 2 akhir tahun. Naik pentas ambil hadiah & dapatlah hadiah sebuah buku cerita. Dengan sebab itu, ade seorang cikgu namanya Cikgu Zawiyah (Yang sekarang ni ditakdirkan jadi mak long aku)..sangat berharap agar aku dapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan UPSR. Sampaikan, dia mengajar aku tusyen kat rumah die free sbb die tahu aku anak yatim orang susah. Dia tolong aku isikan borang MTD sekolah berasrama penuh degan harapan aku berjaya kesana. Ternyata keputusan aku mengecewakan dia. Aku hanya dapat 1A 4B sahaja. A bahasa Ingeris pulak tu. Tapi ini adalah permulaan, mak aku takde kecewa sangat kot agaknya. Akhirnya, aku hanya mendaftar disekolah menengah biasa sahaja.

Kawan-kawan & Kenakalan

Hah...zaman ni aku dah kurang dan tak kawan dengan member kamcing sekampung aku. Sebabnya, dia dah ada kawan yang baru  masuk kampung. Time ni memang aku rasa sangat "loser"!! lansung tak ada kawan di kampung. Kawan di kelas jauh pulak rumahnya. Time ni juga aku dah ada basikal. Tiap hari balik sekolah, basikal aku dipancitkan tayar nya. Tiap kali pulang ke sekolah, aku di ejek oleh kawan-kawan sekampung tadi. Adui hai, "pressure" nya hidup aku. Pegi belajar fardu ain jumpa mareka-mareka ni. Pergi surau belajar mengaji pun jumpa mare-mareka nih. Aku memang malas nak pergi belajar. tapi mak aku paksa jugak!! Maka terpaksa jugalah pergi, dan terimalah ejekan kawan-kawan sekampung. Kalau duduk dirumah, sama ada akan di rotan atau kena bebel kat mak aku atau kedua-duanya sekali....

Lagi satu cerita, masa aku start umur 12tahun...memang aku seorang yang nakal. Disebabkan tidak ada kawan dikampung, aku suka keluar ke pekan main video game. Balik sekolah, aku curi duit tabung mak aku RM1. Dapatlah main 5 kali video game. Mak aku kerja kebun sayur kat kampung. Pergi pagi balik petang. Jadi, bila aku balik sekolah, kat rumah tiada siapa pun sebab kakak aku dah tinggal di asrama. Dan sampailah, ke sekolah menengah, aku meneruskan tabiat yang tidak elok ni. Kebanyakan hari bila balik rumah waktu petang, pasti akan bergaduh dengan mak aku yang dia memang dah siap-siap kayu nak rotan aku. Bergaduh dengan kata-kata kesat pulak tu yang aku cakapkan kat mak aku. Kena rotan dengan kayu & hanger dawai baju dah memang biasa. Masa ini, memang aku tidak ada perasaan sayang lansung kat mak aku. Boleh dikatakan, setiap kali bergaduh, pasti aku akan membuatkan mak aku menangis. Samapaikan ade suatu ketika, lepas bergatuh tu, mak aku "sound" untuk memujuk aku "ko tak nak mintak maaf kek mak ko?" Ya ALLAH...memang aku seorang anak yang derhaka!! Itulah dia, kanak-kanak yang belum matang & tidak tahu hukum hakam lagi.

Masyarakat & Penghargaan

Zaman ini juga, seingat aku kami tidak pernah lansung menerima bantuan zakat atau sedekah dari orang-orang yang berkemampuan. Cuma ade sekali sahaja sepanjang hidup aku dapat bantuan daripada hasil usaha Ketua Kampung yang dedikasi (Dia bekas Guru Besar & BUKAN seorang yang tidak berpendidikan tinggi). Kenapa ya jadi begitu?? Ha.... sudah tentulah disebabkan kami orang susah, tidak ade siapa yang hendak pedulikan....tiada siapa yang nak ambil tahu & tiada kepentingan pulak tu!!! Dan hal ini aku tahu, bukan hanya berlaku kepada keluarga kami sahaja, malahan anak-anak yatim & keluarga-keluarga susah yang lain. Inilah hakikat dunia, dipuja bila berharta dan ditindas bila tiada apa. Bagi yang "berada" mareka sangat gembira melihat kesusahan orang lain tetapi sakit hati dengki pula apabila melihat kejayaan dikecapi orang lain. Malangnya, perkara ini adalah lumrah dan sudah sebati kepada masyarakat sehingga ke hari ini.

Kesimplanya Daripada Zaman Kanak-Kanak

Bagi aku zaman ini adalah suatu zaman yang seimbang diantara kegembiraan, kedukaan dan tekanan hidup. Syukur ALLAH telah melindungi aku daripada terjebak kepada perkara-perkara yang boleh mengelapkan masa hadapan aku. ALHAMDULLILAH!! aku percaya ia adalah berkat daripada doa mak aku yang tak pernah jemu.


Kahas utuk Mak:-

Menambat Rakit

Sesudah demikian lama dicintai,
sukarlah dilupakan.
Inti pengalaman, kepedihan;
akar kerinduan keresahan…
Memang begitu banyak
diperlukan kekuatan,
kepangkalan batin, rakit ditambatkan
bara kenangan dikuatkan
Akhirnya, tak terduga, kekuatan membuak sendiri,
dan disedari, semua takkan sampai, ke dasar inti.
Tiada lagilah bezanya,
sama ada hilangnya kemudian
atau tenggelamnya sekarang.
Tiada juga bezanya ,
jika ia langsung tak datang
atau tiba-tiba terkorban
Kepiluan yang berlanjut akhirnya,
ditenterami keyakinan,
betapa dielak puntakdir
tetap terbuka pintunya
bertanya: manusia, engkau ini sebenar-benarnya siapa..

~A. Samad Said (1985 )

Bersambung.....