Sunday, July 28, 2013

ITM & UiTM Dihati Ku - 1999-2003, Shah Alam, Selangor - Bahagian 1

Diploma 1999-2000, ITM Shah Alam

 Mak Oii!!! besarnya kampus ni. Ramainya pelajar disini. Itulah ungkapan pertama yang terkelaur di mulut ku ketika pertama kali menjejakan kaki ke ITM S.hah Alam.

Tahun pertama disini, aku diberikan kolej kediaman. Kolej Perindu namanya. Sangat besar jika dibandingkan dengan Kolej kediaman di ITM Arau dahulu. Makan percuma. Best pulak tu.Tak macam di ITM Arau dahulu nak muntah makan berlauk kan sotong dalam tin. Aku sangat gembira. Sudah tidak ada minggu Orientasi lagi. Cuma, kena hadiri aktiviti di Kolej setiap hujung minggu. Kalau nak ponteng tidak apa katanya. Tapi semester hadapan, jangan harap di terima masuk kembali. Hendak tak hendak, di ikutkan jua. Maka selama 2 semester lah aku tinggal di sana. Banyak perkara yang aku lupa sepanjang tinggal di kolej ini. Tidak ada apa yang istimewa agaknya. Yang aku ingat, 1 bilik terdapat 8 katil. Memang tak aman untuk belajar. Ada baik nya juga kolej aku dahulu. 2 katil sahaja. Sangat tenteram di musim peperiksaan. Rakan di bilik pula, aku hanya ingat sorang sahaja iaitu Bongek namanya. Yang lain tu, mungkin adalah rakan sekelas aku sendiri tetapi aku tidak ingat siapa. Bongek ni aku ingat sebab kami ada beberapa kali keluar bersama ke Kota KL. Pergi bermain Video Game lagi. Kat Shopping Kota Raya. Minat yang sama sbb itu kami bersama tapi tak lama.
 
EX5 NAW3007

Kali ni aku dah ada motor. Yahooo...lagi panjang lah langkah aku. Mak belikan aku motor yang baru selapas 2 bulan masuk di kolej. Mak belikan secara hutang sahaja. Ntah berapa la harga nya di ketika itu. Suami kepada rakan baik mak aku tolong belikan. Mak aku yang bayarkan wang pendahuluan tetapi selebihnya, kakak yang yang tolong bayarkan setiap bulan. Mujurlah, kakak sudah bekerja masa tu. Berjasa juga dia kepada aku walaupun aku tau gajinya tak seberapa. Dan motor ini juga, aku simpan sehingga sekarang. Jangan tak percaya!! Ini motor Champion. Sungguh tinggi nilai Estatika nya. Tidak terhingga kenangan nya.

Persekitaran ITM & Kawan-Kawan

Minggu pertama ke kelas memang terasa senorok sekali. Maklumlah, persekitan baru, kelas baru, Pensyarah pun  baru. Yang paling seronok sekali, melihat awek-awek yang cun sedap mata memandang. Tambahan pula, Fakulti aku bersebelahan dengan Fakulti Masscomm dan Fakulti Secratary Science. Hari-hari dapat tengok. Yang macam artis pun ada. "WOW" lagi ramai mareka-mareka ini. Lagi cantik, lagi stylo, lagi sexy dan yang sopan-sopan pun ada juga. Semuanya sedap di pandang mata. Hari-hari jumpa mareka-mareka ini. Hari-hari berlainan muka nya. Makin hari makin cantik dan stylo di jumpai. Memanghlah seronok sekali. Tapi tak berani nak dekati. Aku sedar siapalah aku ini.

Di waktu ini juga, aku sudah berkawan baik dengan semua rakan-rakan di kelas sama ada rakan perempuan ataupun lelaki. Sebabnya, ketika di kelas kami selalu diberi tugas berkumpulan. Kebanyakan kelas di kumpulan yang sama. Lama-lama menjadi sahabat rapat juga. Tetapi tidaklah sampai ke semua. Adalah beberapa orang yang aku masih ingat dan mempunyai kenangan bersama mareka.Kawan lelaki pun ramai juga tetapi kawan perempuan ada lah 4 orang yang aku rapat se ingat aku. Dan 2 orang daripada mareka ini, tetap menjadi kawan baik sehingga aku tamat pengajian Ijazah. Sehingga kini pula, aku hanya tahu khabar berita tentang Pija sahaja. 3 yang lain, hilang begitu sahaja.

Rumah Sewa Pertama

Setelah setahun tinggal di Kolej Perindu, kini tibalah masanya untuk mencari rumah sewa pula. Mula lah berbincang dengan rakan se kelas untuk di sewa bersama. Se ingat aku, rumah pertama yang di sewa adalah di Seksyen 19 Shah Alam. Berdekatan dengan stesen Komuter. Ada gerai menjual goreng pisang yang paling famous di ketika itu, dan sehingga kini juga kalau tak silap. Inilah yang di katakan betul-betul freedom. Boleh buat apa sahaja setiap masa. Bukan macam di kolej dulu, ada batasan nya.Ntah macam mana, kawan baik ku Rebung boleh tersesat menyewa bersama kami. Sedangkan, dia bukan nya budak kelas aku pun. Rumah yang di sewa adalah 2 tingkat 3 bilik kalau tak silap. Antara rakan penyewa yang masih aku ingat di waktu itu adalah Cipoi, Bongek, Firdaus, Pok Cik, Jai (Wong), Rebung dan 2 rakan kampung aku, Sharil serta Abok. Jiran sebelah punyalah sakit hati dengan kami. Aku pun tak berapa pasti apa puncanya. Aku tak salahkan dia. Kalau aku pun sama rasanya.

Bermulanya di sini, aku dan Rebung dah ada aktiviti sendiri. Kemana sahaja kami berdua. Sama ada naik motor RXZ nya atau pun EX5 aku. Sebab itu lah dulu aku pernah kata, dia ni ade chemistry lain yang sama dengan aku. Dan sebab itu juga kami serasi bersama. Ke Disco juga lah aktiviti kami berdua awalnya. Di kebanyakan malam atau di setiap hujung minggu. Pasti tidak dilepaskan peluang ini. Di zaman ini juga, baru popular dengan Chatting. Tidak kurang juga setiap malam kami pergi ke Cyber Cafe bersama untuk ber Chatting dengan siapa sahaja tidak dikenali. Muka tak nampak. Harapkan nama sahaja ketika ber chatting. Tujuan kami untuk mencari awek untuk di kenali. Beberapa percubaan dating juga kami lakukan. Sama ada, kami berdua berjumpa awek tersebut atau ade juga sekali dua aku berjumpa secara bersendirian tanpa Rebung. Paling aku tak boleh lupa, ketika bersama rebung berjumpa awek chatting nya. Dipendendek kan cerita, semua awek yang kami temui gagal melepasi standard kami. Ada yang muka manis, tapi gempal pula. Ada yang nama yang sedap tapi tak sesedap mata memandang. Ada yang stylo, tapi tak kena gaya pula. Ada pula yang seksi, kami takut nak dekati. Semuanya failed! dan kebanyakanya big size. Tidak kurang juga di ketika itu, kami memperdayakan rakan-rakan kami. Menyamar di laman chatting, dengan memberikan gambaran yang kami ni perempuan cantik dan sexy. Lantas di ajak bertemu di waktu yang sama. Punyalah sakit perut kami gelak kan kawan kami yang datang dengan harapan dapat berjumpa awek tadi. Rupa-rupanya mareka tertipu oleh kami....sangat seronok sekali bila di imbas kembali.

Hal-Hal Pembelajaran & Pelajaran

Memenag betul apa yang di katakan oleh rakan ku dahulu. Jurusan yang aku pilih ini kebanyakan nya belajar berkenaan komputer. Macam-macam Software aku pelajari. Semuanya bekenaan pemetaan yang berkaitan dengan bidang Ukur. Berkenaan semua matapelajaran yang aku pelajari di peringkat diploma ini, boleh dikatakan semuanya aku boleh ikuti dengan baik. Aku tidaklah terlau pandai, juga tidaklah terlalu ketinggalan. Tetapi aku berada diantara golongan yang hampir kepada pandai juga. Mana tidaknya, dari awal kemasukan di peringkat diploma dulu sehinggalah tamat pengajian ini, Pointer aku lebih kurang sama sahaja. >2.7 < 3.0.  Tidak banyak yang aku ingat dalam hal-hal pembelajaran. Boring agaknya, ayik duduk depan komputer sahaja. Sehinggalah di tahun akhir ketika itu, kami diberikan kumpulan untuk menyiapkan tugasan akhir yang berkaitam dengan komputer juga. Seingat aku, tugasan akhir kami berkenaan, pemilihan kawasan yang sesuai untuk di jadikan kawasan Perindustrian menggunakan aplikasi GIS. Aku hanya ingat Harris sahaja. Sebab dia yang lebih pakar dalam menggunakan aplikasi perisian GIS walaupun aku juga tahu menggunakannya. Selebihnya, aku juga membantu mencari maklumat bagi menjayakan tugasan akhir kami. Aku tak ingat siapa lagi ahli kumpulan aku, mungkin ada lagi 2-3 orang agaknya. Oh Mat Bay salah seorang daipadanya juga.

Di Penggal Akhir Pengajian Diploma GIS

Oleh kerana di penggal akhir ini, tidak ada banyak kelas yang ada, pada ketika ini aku tidak tinggal lagi di rumah sewa. Kali ini, aku tinggal di rumah Harris di USJ. Jahatnya aku, ianya adalah diluar pengetahuan mak. Maka, tiap-tiap bulan lah mak aku beri duit sewa rumah. Itu tidak termasuk duit belanja aku. Jadi setiap hujung bulan aku akan dapat duit lebih. Di tambah pula lagi duit yang aku pinta kepada kakak. Mewah juga aku di ketika itu. Ya ALLAH....berdosa betul aku tipu mak macam tu sekali. Dipendek kan cerita, aku tinggalah di rumah Harris selama 6 bulan. Aku kenal semua keluarga Harris. Mak & Ayah dia sangat baik. Aku di layan macam anak sendiri terutamanya Mak dia. Sangat berjasa kepada aku. Makan minum ditanggung selama di situ. Sakit demam aku  dijaga sebaiknya. Seolah-olah aku ni anak kandungnya. Sampai ke suatu tahap, aku di sediakan vitamin untuk di makan setiap hari. Memang aku tak kan lupakan dia sampai bila-bila. Walupun maknya tak berapa fasih berbahasa Melayu kerana berketurunan Cina, tetapi hatinya sangat baik sekali. Dari itulah aku tahu, bahasa pertuturan Haris di rumah adalah Bahasa Inggeris. Mak nya juga faham yang aku ini dari kampung dan orang susah. Sebab itulah, dia bantu aku. Dan mungkin juga dia seorang Guru di ketika itu, sifat kemuliaan nya sangat terserlah. Dia juga teringin sangat mahu berjumpa dengan mak aku katanya. Sehinggalah di hari Graduation  mareka berjumpa juga. Dan ketika itulah, rahsia aku terbongkar yang aku tinggal di rumah Harris. Mak aku terperanjat juga tetapi Mak Harris pula riang sekali bercerita. Apa nak buat mak, aku dah Graduate....Mak nak cakap apa lagi.....Akhir sekali, Mak Harris datang semasa kenduri kahwin aku. Mak aku sangat terharu sekali. Mak Harris juga puas hati agaknya, dapat melihat keadaan suasana kampung dan rumah aku.

Satu lagi sejarah yang aku perlu tulis kan di waktu tinggal sebumbung dengan Harris adalah pengalaman pergi ke Concert ROCK the World!! Fuhhhh.....memang best sekali, Pertama kali melihat persembahan live dari band pujaan aku. Lebih kurang macam Woodstock 99' punya keadaan lah diketika itu. Concert tersebut berlansung di One Utama Car Park Open Space. Aku pergi bersama Harris dan Hafiz kalau tak silap. Kami memang peminat muzik tegar di ketika itu. Ramainya penonton tidak terkata. Concert free apa taknya. Aku punya teruja jagan cakaplah. Band-band Malaysia yang aku puja di ketika ini semuanya ada. Diantaranya, Juliet The Orange, Butterfingers, OAG, Jason Lo dan banyak lagi. Semuanya menjadi pujaan di ketika itu. Zaman ini adalah zaman muzik Alternative Rock dan Grunge juga. Dan begitulah seterusnya sehingga kini aku memang suka pergi ke Concert-Concert besar jika ada peluang. Di waktu menulis cerita ini, aku dah pun beli tiket ke Concert Metallica di Stadium Merdeka..................21 August 2013..oiiii tak sabar nya!!!!



Graduation and Life Goes On...

3 tahun berlalu begitu pantas. Akhirnya aku menerima segulung Diploma In GIS. Dengan keputusan yang diperolehi, aku layak untuk memohon serta meneruskan pelajaran ke peringkat Ijazah. Ikutkan hati nak juga menyambung di Jurusan yang sama tetapi ianya hanya ada di UTM Johor pula. Mak aku pun sangat gembira dan sangat bersetuju dengan keputusan aku . Akhirnya, buat-apa nak pening-pening kepala, aku sambung jua di ITM S.Alam degan Jurusan Sain Ukur Dan Geomatik. Iaitu, bidang ukur Tanah yang lebih menjurus kepada pembelajaran secara praktikal. Alhamdullilah......bidang ini memang hebat. Tidak tertanding dengan bidang yang selalu di agungkan seperti Engineer, Arkitek dan sebagainya.Tidak popular di Malaysia tetapi di iktiraf di seluruh dunia!!! Mudah-mudahan juga salah seorang daripada anak aku nanti akan mengikuti jejak langkah ku di kemudian hari......InsyaALLAH

Disebabkan cerita aku ni banyak tentang sahabat. Jadi puisi ini juga ditujukan kepada semua sahabat yang mengenali aku.....

 Hutan Persahabatan

Berkawan denganmu
Ialah berkawan dengan ilmu,
Dengan akal yang selalu di raut,
Renung yang selalu dikikir
Dan hujah yang selalu diasah.
Berkawan denganmu
Ialah bermusuh dengan musuhmu,
Dengan si fitnah yang beraja
Pada api perasaan,
Dan si dengki yang bersedia
Membentesmu dari belakang.
Ah, kawan, lupakan mereka.
Mari teruskan perburuan kita
Di hutan persahabatan kekal ini.
Aku tidak memerlukan kata-kata indah
Tetapi tangan ikhlasmu
Apabila terjatuh di perburuan ini.
Aku hanya ingin menemanimu
Di perjalanan yang penuh halangan
Dan perburuan yang menyukarkan.
Aku tidak memerlukan mereka,
Mari teruskan persahabatan kita.

T. Alias Taib

Bersambung .....